29 mars 2010

Ett steg för långt

Det finns en låt som jag länge har velat citera. Ett tag var jag riktigt nära att lägga upp den själv på YouTube för att få möjlighet att göra det. Idag kom den dock lite överraskande upp på Spotify. Jag tänker på en låt som heter Ett steg för långt, vilken börjar så här:

Å gud, vart tog allt vägen som försvann?
Min vandring genom denna öken
Min dröm som övergick i skam

23 Till är bandet, med Roger Karlsson som bidragande musiker. Det är egentligen en cover på bandet Inferno, som existerade i fyra år i slutet på 80-talet, där just Karlsson var låtskrivare. Originalet finns på skivan Stockholmspunk 79-91, medan denna underbara cover finns på 23 Tills skiva Nöjd? från 1993.

Men nöjd är jag inte. Jag är nästan lyrisk. Det här var verkligen inte ett steg för långt för Spotify.

Här kommer vinden som driver mig ut
Ett spel på nytt ska jag förlora igen
Jag kan dess regler, jag har gjort det förut
Varför tar allting slut?
(23 Till)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar