26 januari 2010

"Man blir inte profet i sin egen hemstad"

Talesättet "Man blir inte profet i sin egen hemstad" kommer förstås från Bibeln. Mer ordagrant lyder det "Ingen är profet i sitt fädernesland", där det sista ordet har ersatts med "fädernestad" eller "hemstad" i senare översättningar. Man kan hitta det i Matteusevangeliet (13:57) och något likartat i Lukasevangeliet (4:24). Det betyder ungefär att en människa uppskattas mer av främlingar än av egna.

Det är dock lite synd att citatet inte står att finna i Markusevangeliet också. Det hade varit lite mer passande. För Markusevangeliet är, förutom att vara en bok i den stora boken, en skiva av artisten Markus Krunegård. Han har, i likhet med mig, Norrköping som hemstad. Anledningen till att jag tänker på allt detta nu är att jag häromdagen såg ett personporträtt av honom i SVT:s Dom kallar oss artister. I avsnittet var han just i Peking för intervjuer och en skivaffärsspelning. Han verkade i alla fall mäkta populär.

Det var roligt att se, även om jag aldrig har sett honom som någon stor favorit. Jag vet inte om det hör ihop med hans härkomst. Jag är en tvivlare.

Framför teven, slickar såren
Norrköping är drogavvänjning
Nej, gud, jag har inte blivit märkvärdig, inte alls
(Marcus Krunegård)

1 kommentar: