22 februari 2011

Äggoismen

Nuförtiden kan man köpa ägg i 4-pack. Varför då? Har folk blivit rädda för ruttna ägg? Om så är fallet är det en obefogad rädsla eftersom ägg håller sig i åtminstone två månader om de förvaras i kylskåp. Om det inte är så måste vara något ditåt, något som ligger i tiden. Jag tror att målgruppen är bortskämda ungar som inte har tillåtits att växa ur ägget.

För att uttrycka sig modernt pratar jag alltså om curlingbarn. För vad visar sig när man öppnar kartongen? Jo, på insidan av locket finns nämligen en fullständig och omfattande tillagningsanvisning – för att koka ägg! Jo, det är sant. Eftersom inga upphovsrättslagar gäller för recept, hur avancerade de än är, tänker jag delge denna text som just har rubriken "Koka ägg":

Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon minut innan de serveras så att kokningen avstannat.

Detta recept kan man förstås ha en hel del invändningar mot eftersom kokkonsten inte är en exakt vetenskap, hur gärna man än vill. Stängt taget finns det ju som bekant en annan variant, vilken man kan anse vara enklare, nämligen att lägga äggen i redan kokande vatten. Denna variant föredrar jag själv om jag inte använder min vän äggkokaren – som har plats för hela sju rediga ägg! Och för övrigt är det ju rejält pjåskigt att redovisa tiden som äggen behöver spolas.

Sedan vill jag betona att jag inte har köpt det här äggpaketet själv, utan att det är en gåva. Jag är storkonsument av ägg. För att vidga vyerna ytterligare har jag de senaste veckorna både provat ägg på pizza och hamburgare, något som aldrig har fallit mig in att prova förut. Hamburgaren var i det här fallet en KTH-burgare, som förutom ett stekt ägg har lite stekt bacon. Den kan jag rekommendera, medan jag inte förstår vitsen med ägg på pizza. Äggets goda smak kommer helt på avvägar.

Hur jag föredrar mina kokta ägg har jag skrivit om förut. Sedan det skrevs har jag blivit en hejare på att göra omeletter. Nästa grej blir att prova på att göra pocherade ägg. Jag är för evigt förlorad till kokta ägg. Ägg är världens bästa råvara.

Vi går på Konsum och handlar ett paket ägg
(Torsson)

3 kommentarer:

  1. Äggsakt! Jag noterade att även den lokala ikabutiken här sålde fyrpacken. Jag kommer att tänka på arla eller milda eller vilka det var som lanserade "singelsmör", eller i alla fall lanserade det så, en smörförpackning i kanske 1/4 av storleken av de vanliga. Kan det vara samma grej här? Fast det faller ju lite på argumentet med hållbarhetstiden.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag var inne på samma sak. Svaret ligger säkert någonstans mittemellan – bortskämda singelhushåll. Hållbarhetspremissen kräver äggspertis.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag har drabbats av en plötslig ägg... nej, bloggförälskelse. Här stannar jag.

    SvaraRadera