27 mars 2012

Spring in i äventyrets vilda labyrint!

Förra årets textförfattare var inte Maggio. Inte heller var det Walz. Den som var bäst på att skriva låttexter förra året var ingen annan än Roger Karlsson. Han gjorde dessutom förra årets skiva. Allting annat är en villfarelse som har spridits alltför länge nu av etablissemanget.

På det riktiga Etablissemanget, alltså på Södra teatern i Stockholm, såg jag denne Karlsson för några veckor sedan. Och vilken konsert det var, ska ni veta! Med låtar från alla hans skivor som soloartist blev det en magisk kavalkad. Dessutom spelades en lite äldre låt. Jag vill tro att det var för att jag önskade den – om det var så vill jag förstås rikta ett särskilt tack!

Låten var "Luftballong", vilken spelades in av det numer klassiska bandet Tuk Tuk Rally. Den har jag skrivit om en gång här på bloggen. Det är min eviga sommarhit. En annan somrig låt är "Enklaste vägen förbi" från senaste skivan. Den handlar på sätt och vis om samma sak.

Mellan låtarna har det gått nästan två decennier. En jämförelse mellan dem visar hur denne vansinnigt underskattade låtskrivare har utvecklat sin musik genom åren, från en form av halvakustisk semipunk till en grym visrock som egentligen inte har någon motsvarighet i det här landet. Tumbas Bruce Springsteen har han kallats.

Någon som ibland kallas för punkfarfar är artisten Johan Johansson, som nyligen hyllades genom att hans artistkollegor spelade in en coverskiva till hans ära. På den skivan, "Världens bästa Johansson", medverkar bland annat Karlsson – vilket förstås vore ett bättre namn i den titeln. Nåväl, han medverkar med låten "Annons", vilken också framfördes med nyss nämnda artist i publiken. Men flest låtar, sex stycken om jag räknade rätt, var från senaste skivan, som jag nu efter bästa förmåga försöker göra lite ärlig reklam för.

Mer formellt heter den "In i äventyrets vilda labyrint". Denna titel återfinns i låten "Spring" som är plattans bästa spår. Varför? Jo, jag må vara filosofiskt förläst, men den summerar liksom allting som jag vill säga här, själva idén med alltihopa. Du förstår nog vad jag menar, när du lyssnar.

Så spring! Spring upp ur din grotta! Släpp din skuggvärld där Maggio är bäst. Det är helt enkelt inte sant. Du måste skynda dig iväg och lyssna på Roger Karlsson!

Det finns en värld vi känner av men aldrig ser
och en plats som alltid pockar på nåt mer
Innan solen sjunker ner, skynda dig iväg
(Roger Karlsson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar