11 juni 2009

Huddinge, Huddinge

Hur många förorter till Stockholm har det egentligen gjorts låtar om? Det verkar finnas material för en blogg om enbart detta. Vi har Bredäng, Farsta, Huddinge, Sundbyberg, Tensta … Okej, man kanske får fylla på med låtar om stadsdelar, torg och gator i själva stan också – men ändå! En sån blogg skulle jag gilla.

Hursomhelst, igår var jag i Huddinge och vände, eller vid Huddinge sjukhus för att vara exakt. Hållplatserna däromkring har namn som för tankarna till vården, till exempel Ortopedvägen och Diagnosvägen, namn som i mina öron är ungefär lika uppiggande som sjukhusbyggnaden, vilken är våldsamt betonggrå. Kunde de inte ha döpt en av hållplatserna till Bättringsvägen i alla fall?

Huddinges signaturmelodi måste alltså bli Hoola Bandoola Bands sorgsna låt Huddinge, Huddinge. Eller deras låt förresten, road av efterforskning, eller åtminstone onödiga fakta, som man är, kollade jag upp det. Tydligen har en östgötsk lärarstudent skrivit texten, om jag tillåts läsa lite mellan raderna på Mikael Wiehes hemsida.

Huddinge, Huddinge, vad blev det av oss
Pamparna pratar var gång det är val
Dom lovar oss daghem och arbetstillfällen
Men när valet är vunnet, blir det ingenting av

Jag är inget stort fan av spelevinkarna Fredrik och Filip, men kan inte låta bli att dra lite på smilbanden åt deras version av samma låt. Och eftersom jag fortfarande är inne på Thåströms aktningsvärda produktion så måste ju Miss Huddinge 1972 nämnas i sammanhanget. Se den här liveversionen! Tänk vad Huddinge inspirerat till mycket bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar