3 maj 2010

Utan gränser

Kjell Höglunds musik är utan gränser. Ingen är så mångfacetterad som han är, både genre- och textmässigt. Texterna är fullkomligt översållade av litterära och historiska referenser, filosofiska resonemang och inte minst ockulta tankegångar. Ibland rör han sig på ett så esoteriskt plan att man trots upprepade lyssningar kan bli alldeles häpen av inspirationen.

Dessa låtar kan få mig gladare när jag är nedstämd och mer harmonisk när jag är glad. Det är som om de förenar sig med ens egen sinnesstämning, eller kanske rent av rör sig bortom sinnenas fattningsförmåga. När jag tänker efter är det väldigt få låtar som verkar vara skriva i ett lyckotillstånd, om ens någon; det finns alltid något drar åt det sentimentala eller vemodiga hållet. Kanske är det just därför som Höglund alltid fungerar. Fast ibland passar ändå en del låtar bättre än annars.

Snart har jag länkat till alla som finns på nätet, vilket bara en bråkdel av hans imponerande produktion. Visserligen skulle man kunna länka till någon cover ibland, vilket också är möjligt i det här fallet, då även Lill Lindfors har spelat in låten jag tänker på, Utan gränser. Men nu är det dock så fint ordnat i universum att någon själsfrände har lagt upp den YouTube. Ingen tolkning kan förstås mäta sig med unikumet Höglund.

Stjärnorna är rymdens ögon
havet är jordens blod
(Kjell Höglund)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar