22 september 2009

Slå slaktar'n!

I trallpunkens efterdyningar, i slutet på 90-talet, försökte Mart, mest känd som sångaren i De lyckliga kompisarna, sig på en solokarriär genom att släppa ett album i eget namn, vilken helt sonika heter Helt enkelt. Den lär knappast ha sålt ens i närheten av vad DLK:s skivor gjorde, men är å andra sidan inte riktigt jämförbar, då texterna är mer personligt begrundande eller nostalgiska. På ett av de mer fartfyllda och bättre spåren sjunger Mart följande:

Jag skaffade aldrig någon tuppkam
Jag började aldrig röka brass
Istället så köpte jag gummistövlar
Men det visade sig va kass, för
rock’n’rollormen bet mig i benet
Lämnade ett sår

Det var inne att vara nostagisk över punken då. Nuförtiden är väl trallpunken lika sovande som den varit under de senaste tio åren. För att hårdra det så representeras genren bara av Mimikry, som i alla fall någorlunda regelbundet släpper nya skivor. Fast det finns ett ljus i mörkret – det har jag visserligen alltid hävdat, men denna gång verkar det inte vara ett irrbloss! Dels kommer DLK att släppa en ny skiva inom kort, dels doftar det nostalgi igen.

Nostalgin ligger i att det ena av de två mest betydande skivbolagen inom genren, Beat Butchers, ställer till med födelsedagskalas på fredag, då de firar 25 år. Platsen är Kägelbanan här i Stockholm. Till detta evenemang, som för länge sedan är slutsålt, återförenas ett gäng klassiska band, som Radioaktiva Räker, Coca Carola och 23 Till. Dessutom spelar en del fortfarande aktiva band, som Köttgrottorna, Asta Kask och Roger Karlsson.

Totalt är det 14 band under en kväll, vilket tyvärr innebär att varje band bara får 15 minuter i rampljuset. Så jag hoppas verkligen att arrangemanget är välplanerat. Hursomhelst ser jag fram emot fredag. Till dess ska jag fundera på vilka 4 låtar jag vill höra av varje band. Det blir knappast lätt, även om jag lyssnar på trallpunk med andra öron idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar